Μουσική που… βλέπεται |

Ημερομηνία: 09-05-2025


O tempora, o mores! Η πιο επιτυχημένη, εμπορικά, μουσική ταινία όλων των εποχών δεν είναι άλλη από την Taylor Swift: The Eras Tour, παραγωγής 2023 (διαθέσιμη στο Disney+). Σύμφωνα με στοιχεία της Statista, τα έσοδά της ξεπερνούν τα 261 εκατομμύρια δολάρια. Δεν είναι τυχαίο το ότι πρόκειται για πρόσφατη παραγωγή, καθώς μετά την πανδημία του κορωνοϊού οι μουσικές ταινίες και σειρές, μυθοπλασίας ή ντοκιμαντέρ, άρχισαν να αφορούν όλο και περισσότερο κόσμο.

Τη σχετική τάση αφουγκράστηκαν τα μεγάλα στούντιο και οι πλατφόρμες διάθεσης τηλεοπτικού περιεχομένου, επενδύοντας σε αντίστοιχες παραγωγές, με προτίμηση σε ό,τι συγκινεί: τραγικές προσωπικότητες, «γενναίους» καλλιτέχνες και μεγάλα ονόματα. Χαρακτηριστικά παραδείγματα από την περσινή χρονιά είναι το δράμα Back to black για την Έιμι Γουαϊνχάουζ (διαθέσιμο για ενοικίαση στην Apple TV από τις 17/05), το ντοκιμαντέρ Είμαι | η Σελίν Ντιόν, που καταγράφει τη μάχη της «βασίλισσας της κορώνας» με το σύνδρομο δύσκαμπτου ανθρώπου (Amazon Prime), και το Beatles ’64 (Disney+).

Ποιους αφορά η Ραφαέλα Καρά;

Όσον αφορά ειδικά τα μουσικά ντοκιμαντέρ, η εταιρεία ερευνών Business Research Insights υπολόγισε την αξία της αγοράς τους για το 2024 στα 8,6 δισεκατομμύρια δολάρια, με προβλεπόμενη ετήσια αύξηση 6,86% για τα επόμενα δέκα χρόνια. Σύμφωνα με την ίδια πηγή, το ηλικιακό γκρουπ των 18-25 προτιμά ντοκιμαντέρ για ανερχόμενα μουσικά είδη και καλλιτέχνες, των 26-36 για εμβληματικούς σταρ και την ιστορία της μουσικής (όπως η Μεγαλύτερη νύχτα για την ποπ, παραγωγής 2024, Netflix), των 37-47 για θρυλικούς αρτίστες και εποχές που τους διαμόρφωσαν μουσικά, ενώ των 48+ για προγράμματα με έντονο το στοιχείο της νοσταλγίας – όπως η μίνι σειρά Raffa, για τη Ραφαέλα Καρά (παρ. 2023, Disney+).

Φτιαγμένα για πολλούς

Η πληθώρα των μουσικών ντοκιμαντέρ μπορεί να οφείλεται στο ότι αποτελούν σχετικά φθηνές παραγωγές, αλλά η επιτυχία τους συνδέεται με το γεγονός ότι είναι φτιαγμένα για το ευρύ κοινό και όχι για κάποια «σέχτα» μουσικόφιλων. Για την αφήγηση των ιστοριών τους, μάλιστα, συχνά αξιοποιείται το στιλ της «κλειδαρότρυπας», που προσφέρει μια ηδονοβλεπτική ματιά στις ζωές των σταρ. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Επιστροφή του βασιλιά: Η άνοδος και η πτώση του Έλβις Πρίσλεϊ, που διατίθεται στο Netflix από τον Νοέμβριο. Τέτοιες παραγωγές «ποντάρουν τα λεφτά τους» στη δίψα του κοινού για αληθινές ιστορίες, ακόμα και αν συχνά δεν είναι τίποτε άλλο παρά «αληθινά κατασκευασμένες», μέσα από συμφωνημένες συνεντεύξεις και πλάνα που έχουν εγκριθεί από μάνατζερ.

Τι συμβαίνει στην Ελλάδα

Στο Ertflix, εκτός από τη νέα σειρά ντοκιμαντέρ 100 χρόνια ελληνική δισκογραφία (τα νέα επεισόδια προβάλλονται στην ΕΡΤ1, κάθε Κυριακή στις 21.00), μπορεί κανείς να δει το τρυφερό Γιάννης Σπανός: Πίσω απ’ τη μαρκίζα και το Gloria Gaynor: I will survive (και τα δύο παρ. 2023).

Στα «συμβατικά» κανάλια, αυτή την εβδομάδα, πλάι σε παλαιότερες παραγωγές –όπως το μιούζικαλ Mamma mia: Here we go again! (Star, 20/04, 12.45) με τα τραγούδια των ABBA– και στην εκπομπή Musikology (ΕΡΤ3, κάθε Τρίτη στις 20.00) θα προβληθούν το βιογραφικό μουσικό δράμα Whitney Houston: I wanna dance with somebody, για τη ζωή της «Φωνής» (ΕΡΤ1, 21/04, 23.30), και το ντοκιμαντέρ Στην πατρίδα της ξυπόλυτης ντίβας, για τη Σεζάρια Εβόρα (ΕΡΤ3, 25/04, 23.00).

Κατασκευή ιστοσελίδων Πύργος