Θησαυροί γαλλικής τέχνης |
Αυτήν την περίοδο υπάρχει στην Ελβετία μια εξαιρετική ευκαιρία για να δει κανείς ένα τμήμα της περίφημης συλλογής έργων τέχνης του Οσκαρ Γκεζ (1905-1998). Η έκθεση παρουσιάζεται στο Ιδρυμα Ερμιτάζ στη Λωζάννη, ένα θαυμάσιο κτίριο μέσα σε κήπους, και όλα τα έργα προέρχονται από το κλειστό πλέον για το κοινό Petit Palais της Γενεύης.
Ο Οσκαρ Γκεζ ήταν επιχειρηματίας και συλλέκτης, λάτρης της γαλλικής τέχνης και κυρίως του ιμπρεσιονισμού και μεταϊμπρεσιονισμού. Αργότερα άρχισε να συλλέγει και πιο νεοτερικά ρεύματα. Η καταγωγή του ήταν από την Τυνησία. Επιχειρηματικά κινήθηκε στην Ιταλία, στη Γαλλία, στις ΗΠΑ και μετά το 1945, εγκατεστημένος τότε στο Παρίσι, άρχισε να συλλέγει έργα τέχνης. Λίγο μετά μετοίκησε στη Γενεύη όπου τη δεκαετία του 1960 αγόρασε ένα νεοαναγεννησιακό παλάτσο, το οποίο μετέτρεψε στο Μουσείο Petit Palais. Αυτό το αξιοθέατο της Γενεύης τα τελευταία 25 χρόνια δεν είναι πλέον ανοικτό στο κοινό, αλλά η συλλογή Οσκαρ Γκεζ είναι εκεί. Η έκθεση στο Ιδρυμα Ερμιτάζ αποτελεί, συνεπώς, μια σπάνια ευκαιρία να δει κανείς σπανίως εμφανιζόμενα έργα.
Ο Γκεζ εμπιστευόταν το γούστο και το ένστικτό του. Κοντά σε έργα που ήταν πάντα περιζήτητα και ακριβά, όπως έργα του Μανέ ή του Ρενουάρ, ο Γκεζ γοητευόταν και από έργα ιμπρεσιονιστών που στα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια δεν ήταν ακόμη ιδιαιτέρως αναγνωρισμένοι. Αγόρασε έργα του Γουστάβου Καϊμπότ (που εδώ και χρόνια είναι στην κορυφή της αγοράς τέχνης) και άλλων, όπως και αρκετών γυναικών ζωγράφων που τις προηγούμενες δεκαετίες δεν θεωρούνταν πρώτης γραμμής. Η έκτοτε έρευνα και η αλλαγή του βλέμματος έχουν ανελκύσει άλλοτε μισοξεχασμένα ονόματα στην προθήκη του διεθνούς ενδιαφέροντος, όπως την περίπτωση της Μαρί Μπρακμόν (έργο της στη φωτογραφία μας), της Ταμάρα ντε Λέμπιτσκα ή της Σουζάν Βαλαντόν, που από τη δεκαετία του ’80 και μετά είναι περιζήτητες. Οταν όμως ο Γκεζ αγόραζε τα έργα τους, η κίνησή του ήταν εκκεντρική για τους συλλεκτικούς κύκλους.
Κατ’ αντιστοιχία, η συλλογή του συμπληρωνόταν και από μοντέρνους ζωγράφους της μεταπολεμικής περιόδου οι οποίοι στην εποχή τους ήταν ανερχόμενοι. Ετσι, στη συλλογή του κατόρθωσε να έχει πλήρεις σειρές καλλιτεχνών, ακόμη και από τον 19ο αιώνα. Αξιοσημείωτη είναι επίσης η περίπτωση του Γαλλοελβετού καλλιτέχνη Τεοφίλ-Αλεξάντρ Στάινλεν (1859-1923), ονομαστού εκπροσώπου της αρ νουβό. Στη συλλογή Οσκαρ Γκεζ υπάρχουν 630 έργα του.
ΜΑΤΙΕΣ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ
Λισσαβώνα
Μουσείο Γκουλμπενκιάν
[GULBENKIAN]
Πενήντα χρόνια μετά την έναρξη της λειτουργίας του, το Μουσείο Γκουλμπενκιάν της Λισσαβώνας θα προχωρήσει σε έργα ανακαίνισης και προσαρμογής σε νέες απαιτήσεις καλύτερης λειτουργίας. Οι εργασίες θα αρχίσουν τον Μάρτιο και θα διαρκέσουν έως τον Ιούλιο του 2026. Κατά το διάστημα αυτό, το μουσείο θα υπολειτουργεί. Ενα μέρος μόνο της συλλογής θα εκτίθεται στο κάτω επίπεδο. Το 2026, το Μουσείο Γκουλμπενκιάν θα έχει αποκτήσει όλες τις απαραίτητες υποδομές για άρτιες υπηρεσίες.
Ηνωμένο Βασίλειο
Ετος Τέρνερ
[THE NATIONAL GALLERY]
Με τίτλο «Τέρνερ 250», το 2025 θα τιμήσει ποικιλοτρόπως την επέτειο των 250 ετών από τη γέννηση του μεγάλου Βρετανού ζωγράφου. Ο Τέρνερ (JMW Turner) γεννήθηκε το 1775 και η επιδραστικότητά του στη χρήση του φωτός, των όγκων και της σκιάς ήταν τεράστια. Εθεσε επί της ουσίας ζητήματα παραστατικότητας και αφαίρεσης σε πρώιμη εποχή. Στη διάρκεια της χρονιάς, θα πραγματοποιηθεί πλήθος εκθέσεων και εκδηλώσεων για τον Τέρνερ σε όλο το Ηνωμένο Βασίλειο.
Παρίσι
Σουζάν Βαλαντόν
[CENTRE POMPIDOU]
Στο Κέντρο Πομπιντού, η νέα έκθεση για το έργο της ζωγράφου Σουζάν Βαλαντόν (1865-1938), μιας από τις πιο σημαντικές της γενιάς της. Ζωγράφιζε την εποχή που ανέβαιναν ο κυβισμός και η αφαίρεση, αλλά εκείνη ενδιαφερόταν πρωτίστως για την παραστατικότητα στο κατώφλι του μοντερνισμού, δίνοντας έμφαση στο γυμνό ανθρώπινο σώμα, γυναικείο και ανδρικό. Η έκθεση, ακολουθώντας μια τροχιά παρουσιάσεων σε άλλα μουσεία από το 2023, καταλήγει ανανεωμένη στο Κέντρο Πομπιντού.
Άμστερνταμ
Γλυπτό του Μπερνίνι
[RIJKSMUSEUM/KELLY SCHENK]
Το Rijksmuseum του Αμστερνταμ δέχτηκε ένα γλυπτό του Μπερνίνι, του Ιταλού γλύπτη της Αναγέννησης, ως μόνιμο δάνειο από ιδιώτη συλλέκτη. Είναι το μοναδικό γλυπτό του Μπερνίνι που θα υπάρχει πλέον στην Ολλανδία. Είναι μια σπουδή από τερακότα του Τρίτωνα σε ένα κοχύλι, ανάθεση του τότε Πάπα για να στηθεί στη Φοντάνα ντελ Μόρο, στην πιάτσα Ναβόνα στη Ρώμη. Το γλυπτό είχε περιληφθεί στην έκθεση Καραβάτζο – Μπερνίνι, που είχε παρουσιαστεί στο Rijksmuseum το 2020.
Βασιλεία
Καλλιτέχνες του Βορρά
[FINNISH NATIONAL GALLERY]
Στο Ιδρυμα Beyeler, έξω από τη Βασιλεία, παρουσιάζεται η έκθεση «Φώτα του Βορρά», που φέρνει στους θεατές το φως και την ατμόσφαιρα των πυκνών δασών με έργα κορυφαίων καλλιτεχνών. Η έκθεση παρουσιάζει περίπου 70 τοπιογραφίες από ζωγράφους του ευρωπαϊκού Βορρά και του Καναδά της περιόδου 1880-1930. Ανάμεσά τους και έργα της Χίλμα αφ Κλιντ και του Εντβαρτ Μουνκ. Στη φωτογραφία, ένα δάσος του Βορρά από τη Φινλανδή ζωγράφο Χέλμι Μπίσε (1867-1933).