Γραφειοκρατία τέλος στα ΙΧ |
Φόρτωση Text-to-Speech…
Τεκμήρια, τέλη κυκλοφορίας, ΚΤΕΟ, ασφάλεια, πόθεν έσχες, κατάθεση και ανάκτηση πινακίδων. Η κατοχή αυτοκινήτου φέρει μια σειρά από γραφειοκρατικές και οικονομικές υποχρεώσεις στις οποίες ο οδηγός οφείλει να ανταποκριθεί προκειμένου να είναι καλυμμένος (ειλικρινά, ποιος θέλει να εμπλακεί σε τροχαίο ανασφάλιστος;) και να αποφύγει ταυτόχρονα πρόστιμα και άλλες νομικές συνέπειες. Σε αντίθεση με παλαιότερα, για εκατομμύρια οδηγούς κάτι σημαντικό άλλαξε το τελευταίο χρονικό διάστημα: το τοπίο έγινε «προβλέψιμο».
Κάθε ιδιοκτήτης ΙΧ γνωρίζει πότε πρέπει να πληρώσει τα τέλη κυκλοφορίας του, ξέρει πια ότι ανά έξι μήνες γίνονται ηλεκτρονικές διασταυρώσεις για τον εντοπισμό ανασφάλιστων οχημάτων, ότι τα τεκμήρια (ελληνική πατέντα) δεν συνιστούν πλέον πρόβλημα μετά τη μείωσή τους και ότι ακόμη και αν κάποιος θελήσει να καταθέσει προσωρινά τις πινακίδες του, μπορεί να τις πάρει πίσω σε προγραμματισμένο χρόνο, χωρίς ταλαιπωρία και με μια σημαντική «έκπτωση» στα τέλη κυκλοφορίας, αν θελήσει να κυκλοφορήσει με το όχημά του για λιγότερους από 12 μήνες.
Πώς διαμορφώνεται πλέον το νέο σκηνικό;
1. Τα ειδοποιητήρια για τα τέλη κυκλοφορίας της επόμενης χρονιάς αναρτώνται κάθε Νοέμβριο και εξοφλούνται υποχρεωτικά μέχρι 31/12. Δεν υπάρχουν πλέον παρατάσεις. Ο οδηγός ξέρει ότι μπορεί να πληρώσει μέχρι τέλος Ιανουαρίου με προσαύξηση 25% και μέχρι τέλος Φεβρουαρίου με επιβάρυνση 50%. Από Μάρτιο και μετά, τα τέλη κυκλοφορίας διπλασιάζονται.
2. Η ασφάλιση του οχήματος είναι υποχρεωτική και πλέον η υποχρεωτικότητα αφορά και τις φυσικές καταστροφές. Ο εντοπισμός του ανασφάλιστου οχήματος δεν γίνεται πλέον μόνο μέσω της τροχαίας ή σε περίπτωση εμπλοκής σε ατύχημα, αλλά και μέσω ηλεκτρονικών διασταυρώσεων που διενεργούνται ανά εξάμηνο. Εκτός από το κόστος ασφάλισης, υπάρχει και πρόστιμο, και ήδη τα σχετικά ειδοποιητήρια θα αποσταλούν στους παραβάτες το αμέσως επόμενο διάστημα.
3. Η κατάθεση πινακίδων (έχει μείνει ως έκφραση για τη θέση του οχήματος σε ακινησία, καθώς πλέον κανείς δεν τις ξεβιδώνει) γίνεται μέχρι 31/12, αν κάποιος θέλει να μην πληρώσει τέλη κυκλοφορίας. Όμως, από τον Απρίλιο και μετά δίνεται η δυνατότητα ανάκτησης των πινακίδων με καταβολή της αναλογίας των τελών: θέση του οχήματος σε κίνηση για έξι μήνες οδηγεί και σε καταβολή των μισών τελών.
4. Η καινούργια αλλαγή (η οποία όμως τίθεται αναδρομικά σε ισχύ και καλύπτει και ολόκληρο το 2025) αφορά τα τεκμήρια των αυτοκινήτων. Για όσα οχήματα έχουν κυκλοφορήσει μετά τον Νοέμβριο του 2010, επέρχεται μείωση του τεκμαρτού εισοδήματος, που μπορεί να φτάνει και στο 75% (για τους λιγότερο εξοικειωμένους, το τεκμαρτό εισόδημα είναι ένα θεωρητικό ποσό που αν δεν μπορείς να καλύψεις με τα πραγματικά σου εισοδήματα, φορολογείσαι βάσει αυτού του θεωρητικού ποσού). Μετά και τη μείωση, ελάχιστα αυτοκίνητα βγάζουν τεκμαρτό εισόδημα πάνω από 2.000-3.000 ευρώ τον χρόνο, ενώ πλέον, όσο πιο «πράσινο» είναι ένα όχημα (με την έννοια ότι εκπέμπει λιγότερους ρύπους), τόσο μικρότερο είναι και το τεκμήριό του. Πρακτικά, ελάχιστοι θα μπλέξουν σε περιπέτειες με την εφορία μετά τις συγκεκριμένες μειώσεις, ενώ φεύγει και ένας πονοκέφαλος από τη μέση για τους νέους, που κατά κανόνα δηλώνουν χαμηλότερα εισοδήματα.