«Μου είπε τον αριθμό της παροχής και τον πίστεψα» – Επιδημία οι απάτες από τον… ΔΕΔΔΗΕ

Ημερομηνία: 15-10-2025


Φόρτωση Text-to-Speech…

«Αισθάνθηκα πολύ άσχημα με τον εαυτό μου. Ηξερα για αυτές τις απάτες αλλά την πάτησα». Αυτό ήταν το πρώτο πράγμα που σκέφτηκε η 64χρονη Ν.Κ. όταν διαπίστωσε ότι και η ίδια, όπως πολλοί άλλοι πολίτες, έπεσε θύμα απατεώνων που υποδύονται τους υπαλλήλους του ΔΕΔΔΗΕ και κλέβουν χρήματα και πολύτιμα αντικείμενα από όσους κάνουν το λάθος να τους εμπιστευθούν. Η δική της περίπτωση είναι μια από τις χιλιάδες περιπτώσεις απάτης που έχουν καταγραφεί το πρώτο οκτάμηνο του 2025 και προκαλούν προβληματισμό στις Αρχές καθώς αυτά τα περιστατικά έχουν αυξηθεί κατά 38% σε σύγκριση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2024.

Η Ν.Κ. περιγράφει στην «Κ» μια καλά στημένη και εκτελεσμένη επιχείρηση η οποία μπορεί να γίνει πολύ εύκολα πιστευτή και να παγιδεύσει τα θύματα της. Οπως λέει, το περασμένο Σάββατο δέχτηκε ένα τηλεφώνημα στο σπίτι της στο κέντρο της Αθήνας. Στην άλλη άκρη της γραμμής ήταν ένας άνδρας ο οποίος της παρουσιάστηκε ως υπάλληλος του ΔΕΔΔΗΕ. Η πρώτη αντίδρασή της ήταν να κλείσει το τηλέφωνο χωρίς να πιάσει κουβέντα. Ωστόσο με το δεύτερο τηλεφώνημα πείστηκε. «Μου είπε τον αριθμό της παροχής και τον πίστεψα κόντρα στο ένστικτό μου», λέει.

Οι δράστες ακολούθησαν κατά γράμμα το σενάριο που χρησιμοποιείται σε αυτές τις περιπτώσεις. Ο άνδρας που την κάλεσε της είπε ότι υπάρχει βλάβη στην παροχή ρεύματος και πιθανότητα φωτιάς. Για τον λόγο αυτόν καλό θα ήταν να προστατεύσει τα χρήματα και τα κοσμήματά της. Της πρότεινε να τα βάλει σε ένα αλουμινόχαρτο και να τα βγάλει από το σπίτι. «Μου ζήτησε διάφορα πράγματα. Να κατεβάσω τον γενικό διακόπτη, να τυλίξω με αλουμινόχαρτο ό,τι είναι μεταλλικό και άλλα. Του είπα πως δεν είναι δυνατό να τυλίξω όλα τα μεταλλικά αντικείμενα που έχω στο σπίτι. Τελικά έβαλα τα κοσμήματά μου σε ένα αλουμινόχαρτο -μετρητά δεν είχα στο σπίτι- και τα άφησα έξω από την πόρτα σε ένα σημείο που μπορούσα να τα βλέπω».

Παρά την καλή ορατότητα που είχε, ύστερα από λίγα δευτερόλεπτα το αλουμινόχαρτο με τα κοσμήματα είχε εξαφανιστεί. «Τα έβλεπα μπροστά μου και ξαφνικά δεν τα έβλεπα πια. Ούτε βήματα άκουσα στην πολυκατοικία, ούτε τον θόρυβο αυτοκινήτου. Απολύτως τίποτα».

Η απώλεια των κοσμημάτων της, τα οποία είχαν και μεγάλη συναισθηματική αξία, έκαναν τη Ν.Κ. να αμφιβάλλει για τον εαυτό της. «Αυτό που δεν συγχωρώ στον εαυτό μου είναι ότι δεν άκουσα το ένστικτό μου ενώ είχα καταλάβει ότι κάτι δεν πάει καλά. Οταν όμως σου λένε τον αριθμό της παροχής σκέφτεσαι ότι μπορεί και να μην είναι απάτη. Τα κοσμήματα είχαν σημαντική αξία, αλλά με πόνεσε πολύ που πήραν τη βέρα του συζύγου μου τον οποίον έχω χάσει. Αισθάνθηκα ανόητη γιατί ήξερα ότι γίνονται αυτές οι απάτες και ξεγελάστηκα και εγώ», λέει στην «Κ».

Η περίπτωση της Ν.Κ. προστέθηκε σε αυτές που γίνονται κυρίως σε βάρος ηλικιωμένων και ανθρώπων που ανήκουν σε ευαίσθητες ομάδες του πληθυσμού, με όπλο τον φόβο και την έμφυτη εμπιστοσύνη που αυτοί δείχνουν σε υπαλλήλους κρατικών υπηρεσιών ή σε όσους ασκούν επαγγέλματα με κύρος.

Τα στοιχεία της Ελληνικής Αστυνομίας δείχνουν έκρηξη των περιπτώσεων απάτης το 2025 σε σύγκριση με το 2024. Στο πρώτο οκτάμηνο του φετινού χρόνου έχουν καταγραφεί 5.117 περιπτώσεις απάτης, ενώ στο αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2024 είχαν καταγραφεί 3.567. Με λίγα λόγια, καταγράφονται κατά μέσο όρο 21 περιπτώσεις την ημέρα. Αν σε αυτές προστεθούν και οι απάτες με υπολογιστή, οι οποίες ήταν 2.418 στο πρώτο οκτάμηνο του 2025, ενώ την αντίστοιχη περίοδο του 2024 δεν ξεπέρασαν τις 1.881, τότε καταγράφονται κατά μέσο όρο 31 περιπτώσεις την ημέρα. Συνολικά οι απάτες το πρώτο οκτάμηνο φέτος αυξήθηκαν κατά 38% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.

Τα στοιχεία δείχνουν ότι οι απάτες που έχουν εκτιναχθεί είναι αυτές με τη μέθοδο προσέγγισης του θύματος μέσω συγγενικού ή φιλικού προσώπου (από 689 το 2024 στις 1.276 το 2025) και αυτές που σχετίζονται με την αγοραπωλησία αγαθών (από 824 το 2024 στις 1.049 το 2025). Πολύ μεγάλη αύξηση παρουσιάζουν και οι απάτες που δεν εντάσσονται σε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία (από 1.346 το 2024 στις 2.061 το 2025). Ωστόσο, μικρή ή μεγάλη αύξηση σε σχέση με το 2024 υπάρχει στις περισσότερες κατηγορίες απάτης που καταγράφει η ΕΛ.ΑΣ.   

«Μου είπε τον αριθμό της παροχής και τον πίστεψα» – Επιδημία οι απάτες από τον… ΔΕΔΔΗΕ-1Πηγή: ΕΛ.ΑΣ. Γράφημα: Michael Kirki
47 κλοπές με λεία πάνω από 2,1 εκατ. ευρώ

Οι απάτες είναι ιδιαίτερα προσοδοφόρες όπως φάνηκε από τη δράση εγκληματικής οργάνωσης, τα μέλη της οποίας παρουσιάζονταν ως υπάλληλοι του ΔΕΔΔΗΕ ή λογιστές και εξαπατούσαν ανυποψίαστους πολίτες με σκοπό να κλέψουν χρήματα και πολύτιμα αντικείμενα. Από τις 20 Ιουνίου έως τις 8 Σεπτεμβρίου, η συγκεκριμένη συμμορία διέπραξε 47 κλοπές και μια ληστεία -δηλαδή περίπου μια κάθε δύο ημέρες- με συνολική λεία που ξεπέρασε τα 2,1 εκατ. ευρώ.  

Σε καμία περίπτωση το προσωπικό του ΔΕΔΔΗΕ δεν θα ζητήσει να εισέλθει στο σπίτι σας και φυσικά δεν θα ζητήσει προσωπικά στοιχεία πέραν αυτών που σχετίζονται με τα στοιχεία του μετρητή σας

«Η ασφάλεια των πελατών μας αποτελεί προτεραιότητα για εμάς. Το βασικότερο μήνυμα για όλους τους πολίτες είναι ότι σε καμία περίπτωση το προσωπικό του ΔΕΔΔΗΕ δεν θα ζητήσει να εισέλθει στο σπίτι σας και φυσικά δεν θα ζητήσει προσωπικά στοιχεία πέραν αυτών που σχετίζονται με τα στοιχεία του μετρητή σας. Οι αρμοδιότητες του ΔΕΔΔΗΕ φτάνουν μέχρι τον μετρητή κάθε σπιτιού, δηλαδή μέχρι τα ρολόγια για να το πούμε με απλά λόγια», δηλώνει στην «Κ» η γενική διευθύντρια Εμπορικών Λειτουργιών Δικτύου ΔΕΔΔΗΕ, Οντίλ Γκίνη

μου-είπε-τον-αριθμό-της-παροχής-και-το-563789305

Στις 18 Ιουλίου η Ελληνική Αστυνομία έκανε ανάρτηση στα social media στην οποία, αντί για τις συνηθισμένες συμβουλές που δίνονται σε τέτοιες περιπτώσεις, μετέφερε τη μαρτυρία ενός κατοίκου της Λαυρεωτικής ο οποίος παρά λίγο να πέσει θύμα απάτης. Αφού αναφέρει ότι οι δράστες μπορούν να γίνουν πολύ εύκολα πιστευτοί, ο πολίτης είπε ότι δέχτηκε βιντεοκλήση στην οποία του ζητήθηκε να δείξει τον πίνακα του ρεύματος και ηλεκτρικές συσκευές. Στη συνέχεια του ζητήθηκε να βγάλει από το σπίτι όλα τα μεταλλικά αντικείμενα. Αυτό τον έβαλε σε υποψίες και τηλεφώνησε στον ΔΕΔΔΗΕ. Τότε έμαθε ότι πρόκειται για μια μορφή απάτης η οποία χρησιμοποιείται συχνά. 

Ανακοίνωση εξέδωσε και ο ΔΕΔΔΗΕ και υπενθύμισε ότι «δεν ζητά ποτέ πληροφορίες που αφορούν χρήματα, τιμαλφή ή προσωπικά αντικείμενα. Δεν πραγματοποιεί ελέγχους κατόπιν τηλεφωνικής επικοινωνίας. Σε περίπτωση που δεχθείτε παρόμοια κλήση μην κοινοποιείτε προσωπικά στοιχεία. Και μην προγραμματίζετε καμία συνάντηση. Για οποιαδήποτε αμφιβολία οι πελάτες μπορούν να επικοινωνούν απευθείας στο τηλεφωνικό κέντρο του ΔΕΔΔΗΕ στο 800 400 4000».

Κατασκευή ιστοσελίδων Πύργος