Ζουν στη χλιδή και ξόδεψαν 290 δισ. δολ. σε είδη πολυτελείας
Αποτελούν το 1% όχι του παγκόσμιου πληθυσμού, αλλά των εκατομμυριούχων του κόσμου, και είναι εύλογο να ζουν μέσα στη χλιδή. Ο λόγος για τους βαθύπλουτους, όσους δηλαδή έχουν περιουσιακά στοιχεία άνω των 30 εκατ. δολαρίων, που σύμφωνα με στοιχεία της Altrata στη διάρκεια του περασμένου έτους δαπάνησαν 290 δισ. δολ. σε είδη πολυτελείας. Η εν λόγω εταιρεία σε συνεργασία με την Bain & Company συνέταξαν νέα έκθεση για το 0,006% του παγκόσμιου πληθυσμού που συγκεντρώνει συνολικό πλούτο ύψους σχεδόν 60 τρισ. δολ., περίπου το 1/3 του πλούτου όλων των εκατομμυριούχων.
Από την έρευνα των δύο εταιρειών προκύπτει πως οι πλουσιότεροι μεταξύ των πλουσιοτέρων αντιπροσωπεύουν το 21% των δαπανών σε είδη πολυτελείας. Ειδικότερα, το 2024 δαπάνησαν 129,5 δισ. δολ. σε πολυτελή μέσα μεταφοράς, εκ των οποίων τα 28,6 δισ. δολ. για θαλαμηγούς, γιοτ και αεροσκάφη, ενώ περίπου 100,9 δισ. δολ. κατευθύνθηκαν στην αγορά ακριβών αυτοκινήτων.
Αυξάνεται ο πλούτος τους
Εχοντας εξετάσει διεξοδικώς τη βιομηχανία θαλαμηγών και ιδιωτικών αεροσκαφών, του κατεξοχήν τομέα των βαθύπλουτων που ζουν μέσα στη χλιδή, η Bain & Company επισήμανε πως στη διάρκεια του περασμένου έτους οι πωλήσεις σε αυτές τις δύο κατηγορίες αυξήθηκαν κατά 13%. Και όπως τονίζει η εν λόγω εταιρεία, η σημαντική αυτή αύξηση αντανακλά την αντίστοιχη αύξηση του πλούτου των μεγιστάνων αυτού του κόσμου, οι οποίοι, όπως συχνά προκύπτει, γίνονται ολοένα και πλουσιότεροι.
Εξίσου ιλιγγιώδη είναι, πάντως, και τα ποσά που έχουν δαπανήσει οι βαθύπλουτοι σε λιγότερο απρόσιτες πολυτέλειες, όπως τα ακριβά ρολόγια και τα πολυτελή κοσμήματα, τα προϊόντα μεγάλων οίκων μόδας, τα παλαιά και συλλεκτικά κρασιά, όπως και τα πολυτελή έπιπλα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Altrata, οι δαπάνες των μεγιστάνων σε τέτοιου είδους πολυτέλειες έφθασαν πέρυσι στα 115,6 δισ. δολ., με τα 19,6 δισ. δολ. να κατευθύνονται σε πανάκριβα έργα τέχνης.
Οι δύο εταιρείες διαπιστώνουν πως τα τελευταία χρόνια έχουν μειωθεί οι δαπάνες των νεότερων καταναλωτών, με αποτέλεσμα τα είδη πολυτελείας να αποτελούν όλο και περισσότερο προνόμιο μόνο των πλουσίων. Και επιπλέον οι ακριβότερες από τις ακριβές φίρμες ενδυμάτων πολυτελείας καταγράφουν σημαντικές πωλήσεις, ενώ οι ακριβές, αλλά κάπως πιο προσιτές μάρκες αντιμετωπίζουν δυσκολίες επειδή οι οικονομικές κρίσεις έχουν περιορίσει το κοινό τους.
Οι πωλήσεις θαλαμηγών και ιδιωτικών αεροσκαφών αυξήθηκαν το 2024 κατά 13%.
Ενδεικτική περίπτωση είναι η Hermes, ο ακριβότερος από τους οίκους ειδών πολυτελείας που κυριολεκτικά απευθύνεται στους βαθύπλουτους και ο οποίος σημειώνει πολύ ικανοποιητικές πωλήσεις εν μέσω γενικότερης μείωσης των καταναλωτικών δαπανών. Την ίδια στιγμή ο οίκος Gucci, σαφώς πολυτελέστατος, αλλά όχι απαγορευτικός ως προς τις τιμές του, βλέπει τις πωλήσεις του να μειώνονται και αντιμετωπίζει δυσχέρεια.
Μιλώντας για το συγκεκριμένο θέμα στο Business Insider, η Κλόντια Ντ’ Αρπίζιο, επικεφαλής του τομέα μόδας και πολυτέλειας στην Bain, υπογραμμίζει πως «οι οίκοι πολυτελείας έχουν κατά κάποιον τρόπο αλλάξει τον στόχο τους και έχουν επικεντρωθεί στην κορυφή της πυραμίδας, στην πλουσιότερη και μικρότερη κατηγορία του πληθυσμού που επιδεικνύει μεγάλες αντοχές εν μέσω οικονομικής επιβράδυνσης».
Υπερπολυτελή καταλύματα
Δεδομένου, ότι η τάση για στροφή στην «οικονομία των εμπειριών» επηρεάζει και τους βαθύπλουτους, η μικρή αυτή κατηγορία του πληθυσμού δαπάνησε στη διάρκεια του περασμένου έτους 25,3 δισ. δολ. για τη διαμονή της σε υπερπολυτελή καταλύματα.
Την εικόνα επιβεβαιώνουν και τα στοιχεία της Bain που διαπίστωσε πως μεταξύ των μεγιστάνων αυξάνεται διαρκώς η δημοτικότητα του λεγόμενου «τουρισμού της ευημερίας», όπως η διαμονή σε καταλύματα με προγράμματα γιόγκα ή ειδικές υπηρεσίες spa, μασάζ και αισθητικής, αλλά και των ταξιδιών «με ακριβές εμπειρίες», όπως, για παράδειγμα, οι οργανωμένες εξορμήσεις για σαφάρι.
Τέλος, τα στοιχεία του 2023 φέρουν τις δαπάνες τους για φιλανθρωπικούς σκοπούς να ανέρχονται σχεδόν στα ίδια ποσά που ξόδεψαν για την αγορά θαλαμηγών και ακριβών ρολογιών.