Παρασκευή, 9 Οκτωβρίου 2026
ENQUIRE / NEWSROOM
Η ουσία της ημέρας.Χωρίς τον θόρυβο.
ΤώραΕλευσίνα: Ταυτοποιήθηκαν και αναζητούνται οι δράστες της επίθεσης με μαχαίρι σε 32χρονο
Επιχειρήσεις

Φορολόγηση κρυπτονομισμάτων – Όλο το νέο πλαίσιο σε διαβούλευση

Επιχειρήσεις08.10.20261 λεπτό
Φορολόγηση κρυπτονομισμάτων - Όλο το νέο πλαίσιο σε διαβούλευση


Με τις διατάξεις του νέου νομοσχεδίου του ΥΠΕΘΟΟ που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση και συγκεκριμένα με τα άρθρα 277 έως 288, θεσπίζεται ειδικό πλαίσιο για τη φορολογική αντιμετώπιση των κρυπτοστοιχείων, το οποίο καλύπτει τη μεταβίβαση, την απόκτηση, την κληρονομιά, τη δωρεά και τη γονική παροχή τους, καθώς και τα εισοδήματα που προκύπτουν από σχετικές δραστηριότητες.

Προβλέπεται φορολόγηση με συντελεστή 10% της υπεραξίας από τη μεταβίβαση κρυπτοστοιχείων, ενώ απαλλάσσονται από τον φόρο τα ετήσια καθαρά κέρδη που δεν υπερβαίνουν τα 500 ευρώ. Τυχόν ζημίες άνω των 500 ευρώ μπορούν να μεταφέρονται για πέντε έτη και να συμψηφίζονται αποκλειστικά με μελλοντικά κέρδη από κρυπτοστοιχεία. Ως μεταβίβαση θεωρείται, μεταξύ άλλων, η πώληση έναντι χρημάτων, η χρήση κρυπτοστοιχείων για αγορά αγαθών ή υπηρεσιών και η εισφορά τους σε εταιρικό κεφάλαιο.

Παράλληλα, η αγορά κρυπτοστοιχείων εντάσσεται στις δαπάνες απόκτησης περιουσιακών στοιχείων (τεκμήρια), ενώ τα εισοδήματα από δανεισμό κρυπτονομισμάτων, παροχή ρευστότητας και συμμετοχή σε μηχανισμούς επικύρωσης συναλλαγών αντιμετωπίζονται φορολογικά ως τόκοι. Επίσης, οι μεταβιβάσεις κρυπτοστοιχείων εξαιρούνται από τον κανόνα των τριών ομοειδών συναλλαγών εντός εξαμήνου για τον χαρακτηρισμό της συστηματικής επιχειρηματικής δραστηριότητας.

Παρέχεται ακόμη η δυνατότητα οικειοθελούς δήλωσης υπεραξίας από παλαιότερες μεταβιβάσεις, εντός 12 μηνών από την έναρξη ισχύος των σχετικών διατάξεων, χωρίς πρόστιμα και τόκους, εφόσον ο φόρος καταβληθεί εμπρόθεσμα. Για την κάλυψη τεκμηρίων αναγνωρίζεται στην περίπτωση αυτή μόνο η δηλωθείσα υπεραξία και όχι το αρχικό κεφάλαιο απόκτησης.

Επιπλέον, η πώληση κρυπτοστοιχείων απαλλάσσεται από το Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής, ενώ θεσπίζονται κανόνες για τον προσδιορισμό της αξίας τους σε περιπτώσεις κληρονομιάς, δωρεάς και γονικής παροχής, με βάση την αξία τους σε ευρώ κατά την προηγούμενη ημέρα της γένεσης της φορολογικής υποχρέωσης.

Τέλος, ενισχύονται οι αρμοδιότητες της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς για την αντιμετώπιση της παράνομης παροχής επενδυτικών υπηρεσιών και υπηρεσιών κρυπτοστοιχείων μέσω διαδικτύου. Προβλέπονται η δημιουργία καταλόγου μη αδειοδοτημένων παρόχων, η δυνατότητα αποκλεισμού πρόσβασης σε παράνομους ιστοτόπους και εφαρμογές, καθώς και η συνεργασία με την ΕΕΤΤ και τους παρόχους διαδικτυακών υπηρεσιών για την εφαρμογή των σχετικών μέτρων.

Οι διατάξεις που τέθηκαν σε διαβούλευση:

ΜΕΡΟΣ Ι΄
ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΜΕΤΑΧΕΙΡΙΣΗ ΚΡΥΠΤΟΣΤΟΙΧΕΙΩΝ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΚΩΔΙΚΑ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ, ΚΩΔΙΚΑ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ ΚΑΙ ΚΩΔΙΚΑ ΕΜΜΕΣΩΝ ΦΟΡΩΝ ΕΠΙ ΤΩΝ ΣΥΝΑΛΛΑΓΩΝ ΤΟΥ ΠΕΔΙΟΥ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΟΥ ΚΩΔΙΚΑ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ, ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΛΟΙΠΩΝ ΕΜΜΕΣΩΝ ΦΟΡΩΝ

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄
ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΩΝ ΚΡΥΠΤΟΣΤΟΙΧΕΙΩΝ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΚΩΔΙΚΑ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ

Άρθρο 277
Προσδιορισμός αγοραίας αξίας των κρυπτοστοιχείων για σκοπούς παροχής σε είδος – Προσθήκη παρ. 6 στο άρθρο 13 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος

Στo άρθρο 13 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013, Α΄ 167), περί παροχών σε είδος, προστίθεται παρ. 6 ως εξής:
«6. Η αγοραία αξία των κρυπτοστοιχείων για τους σκοπούς του παρόντος προσδιορίζεται στην αξία τους σε ευρώ κατά τον χρόνο της συναλλαγής.».

Άρθρο 278
Εξαίρεση της μεταβίβασης κρυπτοστοιχείων από την έννοια της επιχειρηματικής συναλλαγής – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 21 Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος

Στο τρίτο εδάφιο της παρ. 3 του άρθρου 21 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013, Α΄ 167), περί κερδών από επιχειρηματική δραστηριότητα, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) οι λέξεις «Η διάταξη του προηγούμενου εδαφίου» αντικαθίστανται από τις λέξεις «Το δεύτερο εδάφιο», β) μετά τις λέξεις «εισηγμένες εταιρείες,», οι λέξεις «καθώς και» διαγράφονται, γ) μετά τις λέξεις «τα κρατικά ομόλογα,», προστίθενται οι λέξεις «καθώς και για τα κρυπτοστοιχεία του άρθρου 42Β» και, μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις, η παρ. 3 διαμορφώνεται ως εξής:
«3. Για τους σκοπούς του παρόντος άρθρου, ως «επιχειρηματική συναλλαγή» θεωρείται κάθε μεμονωμένη πράξη με την οποία πραγματοποιείται συναλλαγή ή και η συστηματική διενέργεια πράξεων στην οικονομική αγορά με σκοπό την επίτευξη κέρδους. Κάθε τρεις (3) ομοειδείς συναλλαγές που λαμβάνουν χώρα εντός ενός εξαμήνου θεωρούνται συστηματική διενέργεια πράξεων. Το δεύτερο εδάφιο δεν εφαρμόζεται για τους τίτλους του άρθρου 42 που αποτελούν αντικείμενο διαπραγμάτευσης σε οργανωμένη ή μη αγορά ή πολυμερή μηχανισμό διαπραγμάτευσης, συμπεριλαμβανομένης και της Εναλλακτικής Αγοράς του Χρηματιστηρίου Αθηνών, ή για τα ομόλογα που εκδίδονται από εισηγμένες εταιρείες, για τα κρατικά ομόλογα, καθώς και για τα κρυπτοστοιχεία του άρθρου 42Β. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, μπορεί να προβλέπεται η εφαρμογή του τρίτου εδαφίου και σε κάθε άλλη ρυθμιζόμενη αγορά ή άλλους τίτλους. Σε περίπτωση συναλλαγών που αφορούν ακίνητα, η περίοδος του δεύτερου εδαφίου είναι δύο (2) έτη. Δεν λαμβάνεται υπόψη κατά τον προσδιορισμό του κέρδους από επιχειρηματική δραστηριότητα, η πράξη πώλησης περιουσιακού στοιχείου από φυσικό πρόσωπο, το οποίο έχει αποκτηθεί αιτία κληρονομίας ή με χαριστική αιτία από συγγενείς μέχρι δεύτερου βαθμού ή έχει διακρατηθεί για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των πέντε (5) ετών. Δεν θεωρείται «επιχειρηματική συναλλαγή» η εισφορά τίτλων, στην περίπτωση που ο εισφέρων φυσικό πρόσωπο είναι ο μοναδικός μέτοχος ή εταίρος της λήπτριας σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 42.».

Άρθρο 279
Διεύρυνση δαπανών απόκτησης περιουσιακών στοιχείων – Προσθήκη δαπάνης για την αγορά κρυπτοστοιχείων – Τροποποίηση περ. β) άρθρου 32 Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος

Στην περ. β) του άρθρου 32 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013, Α΄ 167), περί δαπανών απόκτησης περιουσιακών στοιχείων, μετά τη λέξη «γενικώς», προστίθενται οι λέξεις «ή αγορά κρυπτοστοιχείων» και η περ. β) διαμορφώνεται ως εξής:
«β) Αγορά επιχειρήσεων ή σύσταση ή αύξηση του κεφαλαίου επιχειρήσεων που λειτουργούν ατομικώς ή με τη μορφή ομόρρυθμης ή ετερόρρυθμης ή ανώνυμης εταιρείας ή περιορισμένης ευθύνης εταιρίας ή ιδιωτικής κεφαλαιουχικής εταιρίας ή κοινωνίας ή κοινοπραξίας ή αστικής εταιρίας ή αγορά εταιρικών μερίδων και χρεογράφων γενικώς ή αγορά κρυπτοστοιχείων, καθώς και οι καταβολές που πραγματοποιούνται για τα ασφαλιστικά επενδυτικά συμβόλαια, κατά το μέρος που αποτελούν επενδυτικό προϊόν.».

Άρθρο 280
Διεύρυνση του όρου των τόκων – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 37 Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος

Στην παρ. 1 του άρθρου 37 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013, Α΄ 167), περί τόκων, προστίθενται εδάφια δεύτερο και τρίτο και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής:
«1. Ο όρος «τόκοι» σημαίνει το εισόδημα που προκύπτει από απαιτήσεις κάθε είδους, είτε εξασφαλίζονται με υποθήκη είτε όχι, και είτε παρέχουν δικαίωμα συμμετοχής στα κέρδη του οφειλέτη είτε όχι, και ιδιαίτερα εισόδημα από καταθέσεις, κρατικά χρεόγραφα, τίτλους και ομολογίες, με ή χωρίς ασφάλεια, και κάθε είδους δανειακή σχέση, συμπεριλαμβανομένων των πρόσθετων ωφελημάτων, των συμφωνιών επαναγοράς και ανταμοιβών τα οποία απορρέουν από τίτλους, ομολογίες ή χρεόγραφα. Στους τόκους περιλαμβάνεται και το εισόδημα που προκύπτει από δραστηριότητες δανεισμού κρυπτονομισμάτων, από τη συμμετοχή σε μηχανισμούς παροχής ρευστότητας ή απόδοσης σε αποκεντρωμένα πρωτόκολλα, καθώς και το εισόδημα που προκύπτει από τη δέσμευση κρυπτονομισμάτων σε μηχανισμούς επικύρωσης συναλλαγών. Στην περίπτωση που οι τόκοι καταβάλλονται στη μορφή κρυπτοστοιχείων, λαμβάνεται η αξία των κρυπτοστοιχείων κατά τον χρόνο της συναλλαγής.».

Άρθρο 281
Φορολογική μεταχείριση της υπεραξίας από τη μεταβίβαση κρυπτοστοιχείων – Προσθήκη άρθρου 42Β στον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος

Στον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013, Α΄ 167) προστίθεται άρθρο 42Β ως εξής:
«Άρθρο 42Β
Μεταβίβαση κρυπτοστοιχείων
1. Κάθε εισόδημα που προκύπτει από υπεραξία μεταβίβασης κρυπτοστοιχείων, συμπεριλαμβανομένων των συναλλακτικών μαρκών κάθε μορφής, υπόκειται σε φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων σύμφωνα με το παρόν. Για τους σκοπούς του παρόντος, ως «κρυπτοστοιχείο» νοείται η ψηφιακή αναπαράσταση αξίας ή δικαιώματος που μπορεί να μεταβιβαστεί και να αποθηκευτεί ηλεκτρονικά, με χρήση τεχνολογίας κατανεμημένου καθολικού ή παρόμοιας τεχνολογίας.
2. Ως μεταβίβαση για τους σκοπούς του παρόντος, θεωρούνται α) η ανταλλαγή κρυπτοστοιχείων έναντι χρηματικού ποσού, β) η διάθεση κρυπτοστοιχείων για την απόκτηση αγαθών ή τη λήψη υπηρεσιών και εν γένει κάθε πράξη διάθεσης κρυπτοστοιχείων από επαχθή αιτία και γ) η εισφορά κρυπτοστοιχείων για την κάλυψη ή αύξηση εταιρικού ή μετοχικού κεφαλαίου.
3. Ως υπεραξία νοείται η διαφορά μεταξύ της τιμής κτήσης και της τιμής μεταβίβασης, όπως αυτή προσδιορίζεται κατά τον χρόνο της μεταβίβασης του κρυπτοστοιχείου. Δαπάνες που συνδέονται άμεσα με την απόκτηση ή τη μεταβίβαση συμπεριλαμβάνονται στην τιμή κτήσης και την τιμή μεταβίβασης, αντίστοιχα.
4. Αν ο προσδιορισμός της υπεραξίας σύμφωνα με την παρ. 3 καταλήγει σε αρνητικό ποσό, η εν λόγω ζημία, εφόσον υπερβαίνει τα πεντακόσια (500) ευρώ ανά φορολογικό έτος, μεταφέρεται για τα επόμενα πέντε (5) έτη και συμψηφίζεται μόνο με μελλοντικά κέρδη από υπεραξία μεταβίβασης κρυπτοστοιχείων σύμφωνα με την παρ. 3.
5. H τιμή κτήσης και η τιμή μεταβίβασης καθορίζονται από τα δικαιολογητικά έγγραφα συναλλαγών, τα οποία εκδίδει ο πάροχος υπηρεσιών κρυπτοστοιχείων ή οιοσδήποτε ενδιάμεσος διατηρεί στοιχεία για την απόκτηση και τη μεταβίβαση κρυπτοστοιχείων ή από οποιοδήποτε άλλο στοιχείο μπορεί να εξαχθεί απευθείας από το κατανεμημένο καθολικό. Ως τιμή κτήσης για κρυπτοστοιχεία που έχουν αποκτηθεί λόγω κληρονομικής διαδοχής ή μεταβίβασης με χαριστική αιτία, λαμβάνεται η αξία βάσει της οποίας υπολογίστηκε ο φόρος κληρονομίας, δωρεάς ή γονικής παροχής ή χορηγήθηκε απαλλαγή από αυτόν. Ως τιμή κτήσης για κρυπτοστοιχεία που έχουν αποκτηθεί από δραστηριότητες δανεισμού κρυπτονομισμάτων, από τη συμμετοχή σε μηχανισμούς παροχής ρευστότητας ή απόδοσης σε αποκεντρωμένα πρωτόκολλα, καθώς και από τη δέσμευση κρυπτονομισμάτων σε μηχανισμούς επικύρωσης συναλλαγών κατά την έννοια του άρθρου 37, λαμβάνεται η αξία επί της οποίας υπολογίστηκε φόρος τόκων της παρ. 2 του άρθρου 40. Αν η τιμή κτήσης δεν μπορεί να προσδιορισθεί, θεωρείται ότι είναι μηδενική.
6. Σε περίπτωση διάθεσης κρυπτοστοιχείων για την απόκτηση αγαθών ή τη λήψη υπηρεσιών, η τιμή μεταβίβασης προσδιορίζεται με βάση την αξία των κρυπτοστοιχείων σε ευρώ κατά τον χρόνο της συναλλαγής, η οποία συνιστά την τιμή κτήσης των κρυπτοστοιχείων για τον αντισυμβαλλόμενο που διαθέτει τα αγαθά ή παρέχει τις υπηρεσίες. Σε περίπτωση διαδοχικών αποκτήσεων κρυπτοστοιχείων, ως τιμή κτήσης λαμβάνεται η μέση τιμή κτήσης που προκύπτει από τη συνολική αξία κτήσης των κρυπτοστοιχείων δια της συνολικής ποσότητας αυτών.
7. Δεν υπόκειται σε φόρο εισοδήματος η υπεραξία από μεταβίβαση κρυπτοστοιχείων, εφόσον το συνολικό καθαρό ποσό υπεραξίας που προκύπτει από τις πράξεις της παρ. 2, μετά από τον συμψηφισμό τυχόν ζημιών σύμφωνα με την παρ. 4, δεν υπερβαίνει τα πεντακόσια (500) ευρώ ανά φορολογικό έτος.
8. Με απόφαση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, κατόπιν γνώμης της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς και της Τράπεζας της Ελλάδος, καθορίζονται οι υποχρεώσεις και τα έγγραφα τεκμηρίωσης, οι τρόποι απόδειξης και επαλήθευσης αυτών, ο χρόνος διαφύλαξης των σχετικών πληροφοριών και στοιχείων, θέματα συνεργασίας και ανταλλαγής πληροφοριών με άλλες αρχές, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα για την εφαρμογή του παρόντος.».

Άρθρο 282
Οικειοθελής δήλωση υπεραξίας από μεταβίβαση κρυπτοστοιχείων πριν από την έναρξη ισχύος του παρόντος άρθρου

1. Φυσικά πρόσωπα που προέβησαν σε μεταβίβαση κρυπτοστοιχείων κατά την έννοια του άρθρου 42Β του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013, Α΄ 167) πριν από την έναρξη ισχύος του, δύνανται, εντός προθεσμίας δώδεκα (12) μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος, να υποβάλουν δήλωση στη Φορολογική Διοίκηση για την υπεραξία που προέκυψε από τη μεταβίβαση αυτή. Η καταβολή του φόρου για τις δηλώσεις του πρώτου εδαφίου γίνεται εντός εξήντα (60) ημερών από την υποβολή της δήλωσης.

2. Η υπεραξία της παρ. 1 προσδιορίζεται σύμφωνα με το άρθρο 42Β του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος και φορολογείται με τον φορολογικό συντελεστή του άρθρου 43 αυτού.

3. Η υποβολή της δήλωσης της παρ. 1 δεν συνεπάγεται την επιβολή προστίμων ή τόκων του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 5104/2024, Α΄ 58) για τη μη δήλωση της υπεραξίας κατά τον χρόνο πραγματοποίησής της, εφόσον ο φόρος καταβληθεί εντός της νόμιμης προθεσμίας.

4. Για την κάλυψη των αντικειμενικών δαπανών και υπηρεσιών και των δαπανών απόκτησης περιουσιακών στοιχείων των άρθρων 31 και 32 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος λαμβάνεται υπόψη αποκλειστικά η υπεραξία που δηλώνεται σύμφωνα με την παρ. 1. Η αξία κτήσης των κρυπτοστοιχείων και το μέρος της αξίας μεταβίβασης που αντιστοιχεί σε αυτή δεν αναγνωρίζονται για τους σκοπούς κάλυψης τεκμηρίων.

Άρθρο 283
Φορολογικός συντελεστής για τη μεταβίβαση κρυπτοστοιχείων – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 43 Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος

Στην παρ. 1 του άρθρου 43 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013, Α΄ 167), περί φορολογικού συντελεστή, προστίθεται τρίτο εδάφιο και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής:
«1. Το εισόδημα από υπεραξία μεταβίβασης κεφαλαίου φορολογείται με συντελεστή δεκαπέντε τοις εκατό (15%). Ειδικά το εισόδημα από υπεραξία μεταβίβασης κεφαλαίου της παρ. 2 του άρθρου 42Α φορολογείται με συντελεστή πέντε τοις εκατό (5%). Ειδικά το εισόδημα από υπεραξία μεταβίβασης κεφαλαίου του άρθρου 42Β φορολογείται με συντελεστή δέκα τοις εκατό (10%).».

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄
ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΜΕΤΑΧΕΙΡΙΣΗ ΔΑΝΕΙΣΜΟΥ ΚΡΥΠΤΟΣΤΟΙΧΕΙΩΝ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΚΩΔΙΚΑ ΕΜΜΕΣΩΝ ΦΟΡΩΝ ΕΠΙ ΤΩΝ ΣΥΝΑΛΛΑΓΩΝ ΤΟΥ ΠΕΔΙΟΥ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΟΥ ΚΩΔΙΚΑ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ, ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΛΟΙΠΩΝ ΕΜΜΕΣΩΝ ΦΟΡΩΝ

Άρθρο 284
Εξαίρεση πώλησης κρυπτοστοιχείων από το Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 10 Κώδικα εμμέσων φόρων επί των συναλλαγών του πεδίου εφαρμογής του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας, καθώς και λοιπών εμμέσων φόρων

Στην περ. α) της παρ. 3 του άρθρου 10 του Κώδικα εμμέσων φόρων επί των συναλλαγών του πεδίου εφαρμογής του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας, καθώς και λοιπών εμμέσων φόρων (ν. 5177/2025, Α’ 21), περί πώλησης κινητού πράγματος ή άυλου αγαθού, μετά τις λέξεις «της έκδοσής τους,», προστίθενται οι λέξεις «των κρυπτοστοιχείων,» και, μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις, η παρ. 3 διαμορφώνεται ως εξής:
«3. Το Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής της παρ. 1 δεν επιβάλλεται στις πωλήσεις:
α) των κάθε είδους μετοχών, των εταιρικών μεριδίων κάθε φύσης εταιρειών και ενώσεων εν γένει, ιδρυτικών τίτλων, ομολογιών, τοκομεριδίων και λοιπών χρεογράφων, καθώς και τραπεζογραμματίων και κάθε άλλου είδους χρημάτων που αποτελούν νόμιμο μέσο πληρωμής στον τόπο της έκδοσής τους, των κρυπτοστοιχείων, καθώς και των εν γένει ονομαστικών, ανώνυμων ή σε διαταγή, αξιογράφων,
β) των πλοίων, κατά τον ορισμό του άρθρου 1 του Κώδικα Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου (ν. 5020/2023, Α΄ 29) υπό ελληνική σημαία, εφόσον η μεταβίβαση αυτών υπόκειται σε φόρο μεταβίβασης, σύμφωνα με τον α.ν. 1521/1950 (Α΄ 245),
γ) των αυτοκινήτων οχημάτων και μοτοσυκλετών, κάθε κατηγορίας και χρήσης (επιβατηγών, φορτηγών και λεωφορείων Ι.Χ.), εφόσον εφαρμόζεται η περ. α) ή η περ. ε) της παρ. 3 του άρθρου 2.».

Το άρθρο 284, όπως ορίζει το άρθρο 376 του νομοσχεδίου ισχύει για τα φορολογικά έτη από την 1η.12.2026 και εφεξής

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ΄
ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΜΕΤΑΧΕΙΡΙΣΗ ΚΡΥΠΤΟΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΚΤΗΣΗ ΑΙΤΙΑ ΘΑΝΑΤΟΥ ΚΑΙ ΑΙΤΙΑ ΔΩΡΕΑΣ ΚΑΙ ΓΟΝΙΚΗΣ ΠΑΡΟΧΗΣ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΚΩΔΙΚΑ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ

Άρθρο 285
Χαρακτηρισμός των κρυπτοστοιχείων ως ασώματης κινητής περιουσίας στην αλλοδαπή για την επιβολή φόρου κληρονομίας – Προσθήκη παρ. 5 στο άρθρο 55 του Κώδικα Φορολογίας Περιουσίας

Στο άρθρο 55 του Κώδικα Φορολογίας Περιουσίας (ν. 5219/2025, Α΄ 130), περί περιουσίας που υποβάλλεται σε φόρο, προστίθεται παρ. 5 ως εξής:
«5. Για τους σκοπούς του παρόντος Τμήματος του Μέρους Β΄ τα κρυπτοστοιχεία νοούνται ως κείμενη στην αλλοδαπή ασώματη κινητή περιουσία.».

Το άρθρο 285, όπως ορίζει το άρθρο 376 του νομοσχεδίου έχει εφαρμογή για χρόνο γένεσης της φορολογικής υποχρέωσης από την 1η.1.2027 και εφεξής

Άρθρο 286
Προσδιορισμός αξίας κρυπτοστοιχείων κατά την κτήση αιτία θανάτου, δωρεάς/γονικής παροχής – Προσθήκη άρθρου 62A στον Κώδικα Φορολογίας Περιουσίας

Στον Κώδικα Φορολογίας Περιουσίας (ν. 5219/2025, Α΄ 130) προστίθεται άρθρο 62Α ως εξής:
«Άρθρο 62Α
Αξία κρυπτοστοιχείων
Ως αξία των κρυπτοστοιχείων λαμβάνεται η αξία της προηγούμενης ημέρας του χρόνου γένεσης της φορολογικής υποχρέωσης. Ως αξία νοείται η τιμή σε ευρώ που προκύπτει από αναγνωρισμένες πλατφόρμες διαπραγμάτευσης κρυπτοστοιχείων.».

Το άρθρο 286, όπως ορίζει το άρθρο 376 του νομοσχεδίου έχει εφαρμογή για χρόνο γένεσης της φορολογικής υποχρέωσης από την 1η.1.2027 και εφεξής

Άρθρο 287
Χαρακτηρισμός των κρυπτοστοιχείων ως ασώματης κινητής περιουσίας στην αλλοδαπή για την επιβολή φόρου δωρεάς και γονικής παροχής – Προσθήκη παρ. 3 στο άρθρο 89 του Κώδικα Φορολογίας Περιουσίας

Στο άρθρο 89 του Κώδικα Φορολογίας Περιουσίας (ν. 5219/2025, Α΄ 130), περί περιουσίας που υποβάλλεται σε φόρο, προστίθεται παρ. 3 ως εξής:
«3. Για τους σκοπούς του παρόντος, τα κρυπτοστοιχεία νοούνται ως κείμενη στην αλλοδαπή ασώματη κινητή περιουσία.».

Το άρθρο 287, όπως ορίζει το άρθρο 376 του νομοσχεδίου έχει εφαρμογή για χρόνο γένεσης της φορολογικής υποχρέωσης από την 1η.1.2027 και εφεξής

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ΄
ΛΟΙΠΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΑ ΚΡΥΠΤΟΣΤΟΙΧΕΙΑ

Άρθρο 288
Εποπτικά και τεχνικά μέτρα για την αντιμετώπιση μη αδειοδοτημένης παροχής επενδυτικών υπηρεσιών, μη αδειοδοτημένης παροχής υπηρεσιών κρυπτοστοιχείων και παράνομης δημόσιας προσφοράς μέσω διαδικτύου – Κατάλογος μη αδειοδοτημένων παρόχων και υποχρεώσεις παρόχων υπηρεσιών διαδικτύου

1. Η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της για την προστασία των επενδυτών και τη διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας της αγοράς κεφαλαίου, με την επιφύλαξη των προβλεπομένων στα άρθρα 67 και 69 του ν. 4514/2018 (Α΄ 14), στα άρθρα 65 και 66 του ν. 4706/2020 (Α΄ 136) και στην παρ. 2 του άρθρου 104 του ν. 5193/2025 (Α΄ 56), εφόσον διαπιστώνει:
α) παροχή επενδυτικών υπηρεσιών ή δραστηριοτήτων, χωρίς την απαιτούμενη άδεια, κατά παράβαση των άρθρων 5, 39, 44, 45 και 87 του ν. 4514/2018,
β) παροχή υπηρεσιών κρυπτοστοιχείων χωρίς άδεια ή κατά παράβαση του Κανονισμού (ΕΕ) 2023/1114 (L 150) και του άρθρου 97 του ν. 5193/2025,
γ) διενέργεια δημόσιας προσφοράς χρηματοπιστωτικών μέσων ή κρυπτοστοιχείων κατά παράβαση του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/1129, του άρθρου 59 του ν. 4706/2020, του Κανονισμού (ΕΕ) 2023/1114 και του άρθρου 97 του ν. 5193/2025,
δ) παράνομη διαφήμιση ή προώθηση επενδυτικών υπηρεσιών, χρηματοπιστωτικών μέσων ή κρυπτοστοιχείων προς το επενδυτικό κοινό στην Ελλάδα κατά παράβαση του άρθρου 24 του ν. 4514/2018, του άρθρου 63 του ν. 4706/2020 και του άρθρου 98 του ν. 5193/2025,
μέσω της λειτουργίας ή χρήσης διαδικτυακών τόπων, εφαρμογών κινητών συσκευών ή άλλων ψηφιακών μέσων, συμπεριλαμβανομένων μέσων εξ αποστάσεως επικοινωνίας, όπως ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, υπηρεσιών άμεσων μηνυμάτων, μέσων κοινωνικής δικτύωσης και τηλεφωνικής προσέγγισης, λαμβάνει σε βάρος των προσώπων που ασκούν τις παραπάνω δραστηριότητες μέτρα, έπειτα από κλήση τους σε προηγούμενη ακρόαση. Ειδικότερα, λαμβάνει τα ακόλουθα μέτρα:
α) απαγορεύει προσωρινά ή οριστικά τη συνέχιση της δραστηριότητας,
β) διατάσσει τον περιορισμό ή τον αποκλεισμό της πρόσβασης των χρηστών εντός της ελληνικής επικράτειας στους διαδικτυακούς τόπους ή στο όνομα χώρου ή στις διευθύνσεις πρωτοκόλλου διαδικτύου (Internet Protocols), και στις λοιπές ψηφιακές υποδομές μέσω των οποίων τελούνται παραβάσεις της νομοθεσίας της κεφαλαιαγοράς,
γ) διατάσσει την αφαίρεση ή απενεργοποίηση ή αναστολή πρόσβασης σε περιεχόμενο, εφαρμογές ή λογαριασμούς που χρησιμοποιούνται για την τέλεση των παραβάσεων, στο πλαίσιο εντολής ανάληψης δράσης κατά παράνομου περιεχομένου,
δ) διατάσσει την ανακατεύθυνση των χρηστών σε ενημερωτική ιστοσελίδα της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς.
Σε εξαιρετικώς επείγουσες περιπτώσεις στις οποίες υφίσταται άμεσος κίνδυνος σοβαρής βλάβης των επενδυτών ή της εύρυθμης λειτουργίας της αγοράς κεφαλαίου, η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς μπορεί, με ειδικά αιτιολογημένη απόφασή της, να διατάσσει προσωρινά τα μέτρα των περ. α) έως δ), χωρίς προηγούμενη ακρόαση του ενδιαφερομένου. Στην περίπτωση αυτή, καλεί τον ενδιαφερόμενο σε ακρόαση εντός προθεσμίας δέκα (10) ημερών από τη λήψη της απόφασης και αποφασίζει αμελλητί για τη διατήρηση, τροποποίηση ή ανάκληση των μέτρων.

2. Η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς καταρτίζει και τηρεί επικαιροποιημένο κατάλογο προειδοποιήσεων για μη αδειοδοτημένους παρόχους των φυσικών ή νομικών προσώπων και των διευθύνσεων πρωτοκόλλου διαδικτύου (Internet Protocols), διαδικτυακών τόπων ή ονομάτων χώρου για τα οποία έχει εκδοθεί απόφαση σύμφωνα με την παρ. 1. Ο κατάλογος δημοσιεύεται στον διαδικτυακό τόπο της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, η δε ανάρτηση αυτή είναι επαρκής γνωστοποίηση και απόδειξη, ώστε οι πάροχοι που πρέπει να διακόπτουν την πρόσβαση να προχωρούν άμεσα στη διακοπή καθώς και να διενεργούνται όλες οι διαδικασίες επιβολής κάθε είδους προβλεπόμενων κυρώσεων από κάθε αρμόδιο φορέα, υπηρεσία ή Αρχή. Η καταχώριση στον κατάλογο αποτελεί διοικητικό μέτρο το οποίο επιβάλλεται για τη διασφάλιση της δημόσιας τάξης και της τήρησης της νομιμότητας. Προκειμένου για μη αδειοδοτημένους παρόχους των περ. α) και β) του πρώτου εδαφίου της παρ. 1, στον παραπάνω κατάλογο εγγράφεται το πλήρως αναγνωρισμένο όνομα χώρου και οι διευθύνσεις πρωτοκόλλου διαδικτύου των μη αδειοδοτημένων ιστοτόπων και εφαρμογών κινητών συσκευών, ανεξαρτήτως επιβαλλομένων διοικητικών κυρώσεων. Τα ονόματα χώρου που περιλαμβάνονται στον κατάλογο μη αδειοδοτημένων παρόχων καταχωρίζονται σε ειδική ζώνη πολιτικής αποκλεισμού σε διακομιστή ονομάτων χώρου της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς.

3. Η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς ζητά τη λήψη των μέτρων των περ. β) και δ) του δευτέρου εδαφίου της παρ. 1 και από παρόχους υπηρεσιών τεχνολογιών πληροφοριών και επικοινωνίας, συμπεριλαμβανομένων παρόχων πρόσβασης στο διαδίκτυο, υπηρεσιών φιλοξενίας, καταχωρητών ονομάτων χώρου, διακομιστών ονομάτων χώρου, υπηρεσιών υπολογιστικού νέφους, επιγραμμικών πλατφορμών, καθώς και λοιπών παρόχων συναφών υπηρεσιών. Οι πάροχοι του πρώτου εδαφίου συμμορφώνονται αμελλητί με τις αποφάσεις και τα μέτρα που εκδίδονται κατ’ εφαρμογή του παρόντος και λαμβάνουν κάθε πρόσφορο και αναγκαίο τεχνικό μέτρο για την υλοποίηση της σχετικής απόφασης από τη γνώση αυτών. Η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς γνωστοποιεί την απόφασή της στους διαχειριστές και ιδιοκτήτες των αναφερόμενων στην απόφαση ιστοτόπων ή ονομάτων χώρου. Εφόσον οι υπεύθυνοι των διαδικτυακών τόπων, εφαρμογών ή ονομάτων χώρου δεν είναι γνωστοί ή δεν είναι δυνατή η κοινοποίηση σε αυτούς, η δημοσίευση της απόφασης και της κλήσης σε ακρόαση του τελευταίου εδαφίου της παρ. 1 στον διαδικτυακό τόπο της Επιτροπής επέχει θέση νόμιμης γνωστοποίησης.
Ειδικά για τη λήψη του μέτρου της περ. γ) του δευτέρου εδαφίου της παρ. 1, η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς διασφαλίζει ότι οι διαβιβαζόμενες εντολές ανάληψης δράσης κατά παράνομου περιεχομένου, που εκδίδουν κατά ενός ή περισσοτέρων στοιχείων παράνομου περιεχομένου προς παρόχους, πληρούν τους όρους της παρ. 2 του άρθρου 9 του Κανονισμού (ΕΕ) 2022/2065 καθώς και του πρώτου εδαφίου του άρθρου 12 του ν. 5099/2024 (Α΄ 48). Αν η εντολή δεν συμμορφώνεται με μία (1) ή περισσότερες από τις προϋποθέσεις αυτές, η εντολή τεκμαίρεται νόμιμη και ισχυρή μέχρι την ανάκλησή της ή την ακύρωσή της από το αρμόδιο δικαστήριο.

4. Η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς μεριμνά για την εφαρμογή των αποφάσεών της από τους παρόχους υπηρεσιών της παρ. 3, παρακολουθεί τη συμμόρφωση των παρόχων και επιβάλλει τις προβλεπόμενες διοικητικές κυρώσεις σε περίπτωση μη συμμόρφωσης.

5. Η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (Ε.Ε.Τ.Τ.), εφόσον της κοινοποιηθεί και της ζητηθεί από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, διαβιβάζει στους παρόχους υπηρεσιών πρόσβασης στο διαδίκτυο επικαιροποιημένο κατάλογο ονομάτων χώρου ή/και διευθύνσεων διαδικτυακού πρωτοκόλλου, που περιλαμβάνονται στον κατάλογο μη αδειοδοτημένων παρόχων που τηρεί η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς.

6. Η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς συντάσσει και αναθεωρεί κατάσταση, στην οποία περιλαμβάνονται λέξεις κλειδιά, που παραπέμπουν, άμεσα ή έμμεσα, σε παράνομη δραστηριότητα της παρ. 1. H Ε.Ε.Τ.Τ. ενημερώνει την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς μία (1) φορά την εβδομάδα για κάθε εκχωρημένο όνομα χώρου με κατάληξη «.gr ή .ελ», καθώς και οποιουδήποτε άλλου χώρου ή υποχώρου χορηγηθεί στην Ελλάδα, για τον οποίο υποβάλλεται δήλωση καταχώρησης στο οικείο μητρώο σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις. Η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς βάσει της ανωτέρω ενημέρωσης ελέγχει όλα τα ονόματα χώρου, προκειμένου να διαπιστώσει αν αυτά παραπέμπουν με οποιονδήποτε τρόπο, κατ’ όνομα και περιεχόμενο, σε μη αδειοδοτημένο πάροχο της παρ. 1 και, στην περίπτωση που αυτό διαπιστωθεί, αποστέλλει σχετική εντολή στην αρμόδια υπηρεσία της Ε.Ε.Τ.Τ., προκειμένου να εκτελέσει την εντολή και να προβεί στην προσωρινή απενεργοποίηση και απαγόρευση διαγραφής των συγκεκριμένων ονομάτων χώρου για διάστημα δύο (2) μηνών και στη διαγραφή τους μετά την πάροδο των δύο (2) μηνών από το Μητρώο Ονομάτων Χώρου με κατάληξη .gr ή .ελ.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε΄ ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ

Άρθρο 289 Εξουσιοδοτικές διατάξεις

1. Με απόφαση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, δύναται να καθορίζονται ο τύπος και το περιεχόμενο της δήλωσης, ο τρόπος και η διαδικασία υποβολής της δήλωσης και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του άρθρου 282.

2. Με απόφαση της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, ύστερα από γνώμη της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (Ε.Ε.Τ.Τ.), καθορίζονται περαιτέρω στοιχεία που καταχωρίζονται, η διαδικασία καταχώρισης και διαγραφής, ο χρόνος διατήρησης των εγγραφών, οι τεχνικές και λειτουργικές προδιαγραφές της διασύνδεσης κάθε αρμόδιου φορέα, υπηρεσίας ή Αρχής με τον διακομιστή ονομάτων χώρου της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς καθώς και κάθε ειδικότερο θέμα για την εφαρμογή της παρ. 2 του άρθρου 288.

3. Με απόφαση της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, ύστερα από γνώμη της Ε.Ε.Τ.Τ., καθορίζονται η διαδικασία εφαρμογής, οι τεχνικές λεπτομέρειες, οι προθεσμίες συμμόρφωσης και κάθε άλλο ειδικότερο θέμα για την εφαρμογή του άρθρου 288.