Πέμπτη, 8 Οκτωβρίου 2026
ENQUIRE / NEWSROOM
Η ουσία της ημέρας.Χωρίς τον θόρυβο.
ΤώραΈως 30 Οκτωβρίου για εξόφληση Ειδικής Ασφαλιστικής Εισφοράς 2025
Αγροτικά

Αυτόματη μετάταξη στο κανονικό καθεστώς, το κρίσιμο 10ήμερο για αγρότες

Αγροτικά08.10.20261 λεπτό
Αυτόματη μετάταξη στο κανονικό καθεστώς, το κρίσιμο 10ήμερο για αγρότες


Η ΑΑΔΕ θα προχωρά οίκοθεν στη μετάταξη από την επομένη της λήξης της σχετικής προθεσμίας, με αναδρομική ισχύ από την 1η Ιανουαρίου του έτους που ακολουθεί εκείνο κατά το οποίο έπαψαν να πληρούνται οι προϋποθέσεις. Κατά τη διαδικασία αυτή μεταβάλλονται αυτόματα τα στοιχεία δραστηριότητας, το λογιστικό σύστημα, το καθεστώς ΦΠΑ και η έδρα του αγρότη, η οποία ορίζεται ως η διεύθυνση της μόνιμης κατοικίας του. Κρίσιμο σημείο για τους αγρότες αποτελεί, ωστόσο, το περιθώριο των 10 ημερών που προβλέπεται μετά την αυτόματη μετάταξη, προκειμένου να υποβάλουν δήλωση μεταβολής και να διορθώσουν τα στοιχεία που έχουν καταχωριστεί στο φορολογικό μητρώο.

Ξεφυλλίστε σε υψηλή ανάλυση την εβδομαδιαία Agrenda

Επίσης, προβλέπεται η έκδοση απόφασης του Διοικητή της ΑΑΔΕ για τον καθορισμό της διαδικασίας, των απαιτούμενων δεδομένων και των λοιπών λεπτομερειών εφαρμογής της αυτόματης μετάταξης.

Αναλυτικά, οι εν λόγω διατάξεις του υπό διαβούλευση (έως 22/10) νομοσχεδίου (άρθρα 296 και 298) του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, έχουν ως εξής:

Άρθρο 296

Οίκοθεν μετάταξη αγροτών από το ειδικό καθεστώς Φόρου Προστιθέμενης Αξίας στο κανονικό καθεστώς – Τροποποίηση παρ. 13 και 16 άρθρου 11 Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας

  • Στην παρ. 13 του άρθρου 11 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 5104/2024, Α΄ 58), περί έναρξης και μεταβολών άσκησης επιχειρηματικής δραστηριότητας, προστίθενται νέα εδάφια, τέταρτο, πέμπτο, έκτο και έβδομο και, μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις, η παρ. 13 διαμορφώνεται ως εξής:«13. Ο φορολογούμενος, φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, ενημερώνει τη Φορολογική Διοίκηση για μεταβολές στα στοιχεία εγγραφής ή έναρξής του με την υποβολή δήλωσης μεταβολών στο φορολογικό μητρώο. Η δήλωση αυτή υποβάλλεται μέσα σε τριάντα (30) ημέρες από την πραγματοποίηση της μεταβολής. Ειδικά ο φορολογούμενος που είναι υποκείμενος στον Φόρο Προστιθέμενης Αξίας (Φ.Π.Α.), για τη μεταβολή καθεστώτος Φ.Π.Α. στο οποίο υπάγεται, υποβάλλει δήλωση μετάταξης μέσα στην ίδια ανωτέρω προθεσμία, εκτός αν προβλέπεται διαφορετικά από τον Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ν. 5144/2024, Α΄ 162). Για τον αγρότη του ειδικού καθεστώτος του άρθρου 48 του Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας, ο οποίος, καίτοι δεν πληροί τις προϋποθέσεις της παρ. 1 του άρθρου 48 του Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας, δεν προβαίνει σε μετάταξη στο κανονικό καθεστώς εντός της προθεσμίας του δευτέρου εδαφίου, η Φορολογική Διοίκηση προβαίνει οίκοθεν στη μετάταξή του στο κανονικό καθεστώς την αμέσως επόμενη ημέρα της καταληκτικής προθεσμίας εμπρόθεσμης μετάταξης, με ημερομηνία ισχύος της μετάταξης την 1η Ιανουαρίου του επόμενου έτους από το έτος που παύουν να πληρούνται οι προϋποθέσεις της παρ. 1 του άρθρου 48 του Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας. Κατά την οίκοθεν μετάταξη μεταβάλλονται το αντικείμενο δραστηριοτήτων, το τηρούμενο λογιστικό σύστημα, το καθεστώς του Φ.Π.Α. στο οποίο υπάγεται ο φορολογούμενος καθώς και ο τόπος άσκησης της επιχειρηματικής δραστηριότητας (έδρα), που στην περίπτωση αυτή θεωρείται η διεύθυνση μόνιμης κατοικίας του φυσικού προσώπου. Κατόπιν της οίκοθεν μετάταξης του τετάρτου εδαφίου, οι φορολογούμενοι έχουν τη δυνατότητα υποβολής δήλωσης μεταβολής εργασιών, προκειμένου να καταχωρισθούν στο φορολογικό μητρώο τα ακριβή δεδομένα των στοιχείων που μεταβλήθηκαν κατά την οίκοθεν μετάταξη. Η δήλωση μεταβολής του έκτου εδαφίου υποβάλλεται από τον φορολογούμενο μέσα σε δέκα (10) ημέρες από την πραγματοποίηση της οίκοθεν μετάταξης. Η υποχρέωση ενημέρωσης για μεταβολές στα στοιχεία φορολογούμενου φυσικού προσώπου, που δεν αφορούν την επιχειρηματική δραστηριότητά του, δεν υπόκειται σε προθεσμία. Ο φορολογούμενος δεν μπορεί να επικαλείται έναντι της Φορολογικής Διοίκησης τις μεταβολές των στοιχείων του μέχρι τον χρόνο ενημέρωσής της.».

Ξεφυλλίστε σε υψηλή ανάλυση το νέο τεύχος του Fresher

  • Στην παρ. 16 του άρθρου 11 του Κ.Φ.Δ. προστίθεται νέο δεύτερο εδάφιο και, μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις, η παρ. 16 διαμορφώνεται ως εξής:

«16. Η δήλωση της παρ. 15 υποβάλλεται για τα φυσικά πρόσωπα μέσα σε τριάντα (30) ημέρες από την οριστική παύση των εργασιών τους ή από την ανακοίνωση διαγραφής τους από το Γενικό Εμπορικό Μητρώο (Γ.Ε.ΜΗ.), κατά περίπτωση, και για τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες μέσα σε τριάντα (30) ημέρες από τη λύση τους ή από τη λήξη των εργασιών της εκκαθάρισης ή από την ανακοίνωση διαγραφής τους από το Γ.Ε.ΜΗ., κατά περίπτωση. Μετά την οίκοθεν μετάταξη του τετάρτου εδαφίου της παρ. 13, τυχόν δήλωση διακοπής εργασιών η οποία ανάγεται στην 1η Ιανουαρίου του οικείου έτους, υποβάλλεται εμπρόθεσμα μέσα σε δέκα (10) ημέρες από την πραγματοποίηση της οίκοθεν μετάταξης, κατά παρέκκλιση του πρώτου εδαφίου. Σε περίπτωση κληρονομικής διαδοχής επιχείρησης ως συνόλου, η δήλωση διακοπής εργασιών υποβάλλεται από τους κληρονόμους μέσα σε τριάντα (30) ημέρες από την ενεργό ανάμειξή τους στην κληρονομούμενη επιχείρηση και όχι πέραν των τριάντα (30) ημερών από τη λήξη της προθεσμίας αποποίησης, που προβλέπεται στο άρθρο 1847 του Αστικού Κώδικα (π.δ. 456/1984, Α΄ 164). Αν κατόπιν ελέγχου αποδεικνύεται πραγματικός χρόνος παύσης των εργασιών των φυσικών και νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων προγενέστερος της διαγραφής τους από το Γ.Ε.ΜΗ., λαμβάνεται υπόψη ο χρόνος αυτός για τη διακοπή των εργασιών τους.».

Άρθρο 298

Εξουσιοδοτική διάταξη για την οίκοθεν μετάταξη αγροτών στο φορολογικό μητρώο από το ειδικό καθεστώς Φόρου Προστιθέμενης Αξίας στο κανονικό καθεστώς – Τροποποίηση παρ. 8 άρθρου 83 Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας

Στην παρ. 8 του άρθρου 83 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 5104/2024, Α΄ 58), περί εξουσιοδοτικών διατάξεων, προστίθεται περ. δα) και, μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις, η παρ. 8 διαμορφώνεται ως εξής:

«8. Με απόφαση του Διοικητή:

α) ορίζονται ο τρόπος, ο χρόνος, η διαδικασία υποβολής της δήλωσης έναρξης και μεταβολής στο φορολογικό μητρώο,

β) δύναται να ορίζονται επιπλέον στοιχεία, τα οποία δηλώνονται από τον φορολογούμενο με την υποβολή της δήλωσης έναρξης, πέραν των αναφερόμενων στην παρ. 3 του άρθρου 11, γ) καθορίζονται ο τρόπος, ο χρόνος ενημέρωσης και κάθε άλλο αναγκαίο θέμα για την εφαρμογή των παρ. 2, 3 και 4 του άρθρου 11, περί δήλωσης έναρξης και μεταβολής στο φορολογικό μητρώο,

δ) ορίζονται το είδος, η διάρκεια, το ύψος και η διαδικασία κατάθεσης της εγγύησης, οι περιπτώσεις κατάπτωσης αυτής, το περιεχόμενο της απόφασης της Φορολογικής Διοίκησης, δα) καθορίζονται ο τρόπος, η διαδικασία, τα δεδομένα που πρέπει να έχει η Φορολογική Διοίκηση στη διάθεσή της και κάθε άλλο αναγκαίο θέμα για την εφαρμογή του τέταρτου εδαφίου της παρ. 13 του άρθρου 11, περί οίκοθεν μετάταξης των αγροτών στο φορολογικό μητρώο, από το ειδικό καθεστώς αγροτών του άρθρου 48 του Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας στο κανονικό καθεστώς Φ.Π.Α.,

ε) δύναται να χορηγείται διαφορετική προθεσμία για την υποβολή των δηλώσεων του άρθρου 11 ή να παρατείνεται η προθεσμία υποβολής αυτών, σε περιπτώσεις φυσικών καταστροφών ή άλλων αντίστοιχων εξαιρετικών και δυσμενών συμβάντων που επηρεάζουν τους φορολογούμενους, και

στ) δύναται να ορίζεται κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του άρθρου 11.».